Vrienden van het Orgel

Elegantie in een Noord-Hollandse dorpskerk
Het orgel in de Dorpskerk van Grootschermer

De tekst boven de ingang van de kerk vertelt over het leggen van de eerste steen in 1762 door de domineeszoon David van der Hammen. Daarmee geeft hij het startsein voor de bouw van dit zaalkerkje op werkelijk een prachtige plek: een eigen weilandje helemaal voor zichzelf. De kerk, de pastorie, de begraafplaats, het bruggetje… het is allemaal even feeëriek, een ensemble waar de tijd al meer dan twee eeuwen aan voorbijgaat.

Frederik Samuel Naber bouwt hier in 1864 een nieuw orgel, een uitzondering in deze contreien waar voornamelijk afdankertjes werden geplaatst. Het heeft maar een klavier en een aangehangen pedaal, maar het is verrassend hoe helder dit instrument klinkt, krachtig en lieflijk tegelijk. De Trompet geeft het een opgetogen tint.

Op dit elegante instrument zorgt Victor Baena voor een interessante kruisbestuiving van culturen. Door ‘barokke’ composities van Juan Cabanilles en Domenico Scarlatti uit zijn geboorteland op dit ‘romantische’ instrument met Duitse invloeden uit te voeren, voegt hij een onverwacht virtuoze dimensie toe aan het Noord-Hollandse muziekgebeuren. Samuel Naber zou zijn oren niet hebben geloofd. Victor Baena de la Torre laat ervaren dat muziek al eeuwen elke grens negeert. Vooraf vertelt Mariëlle Kiel hoe de kerk nu wordt gebruikt.

PRODUCTIE INFORMATIE

 

Muzikaal temperament uit zuidelijke streken

Conservatoria en muziekfestivals zijn al decennialang belangrijke aanjagers van het internationale muziekleven. De talentvolle Spaanse organist Victor Baena de la Torre is daar een goed voorbeeld van. In 2019 winnaar van het Internationaal Schnitger Orgelconcours Alkmaar en een jaar later met de hoogste cijfers afgestudeerd aan het Amsterdams Conservatorium, zijn lange verblijf in Nederland gaf Victor de ruimte en tijd de Noord-Hollandse orgels te leren kennen. Hoe zou hij anders ooit in Grootschermer hebben moeten geraken?

Voor de muziek neemt Victor ons mee naar het Spanje en Italië van de zeventiende en achttiende eeuw. De Tiento lieno de séptimo tono por Alamire van Juan Barberá Cabanilles (1644-1712) is een feestelijke opening, waarin het zuidelijk temperament duidelijk hoorbaar is. Cabanilles, afkomstig uit het Spaanse Valencia, schreef virtuoos met onnavolgbare variaties, ritmes en harmonieën.
De Napelse componist Guiseppe Domenico Scarlatti (1685-1757) stelt in zijn sonates voor klavier bijzonder hoge eisen aan de uitvoerder. Dat zijn muziek ook aan de Spaanse virtuoze doet denken is niet vreemd, want vanaf 1729 tot aan zijn dood woonde hij in Madrid.
Victor speelt achtereenvolgens van hem de Sonate in d [K1], Sonate in A [K208] en de Sonate in c [K58].

Meer weten over Victor Baena: https://www.victorbaena.com

28,15,0,50,0
25,600,60,1,1500,1000,30,2000
75,200,1,0,12,25,50,0,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,0,0,0,30,15,5,0,0,0,1,0,1
Partner DOE-orgel en boek Alkmaar Orgelstad
Partner
Partner
Subsidiënt Doe Orgel en publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner
Partner
Partner publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner publicatie
Partner publicatie
Partner publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner publicatie
Partner publicatie
Partner publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner publicatie
Partner publicatie
Partner publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner publicatie
Partner publicatie
Partner publicatie Alkmaar Orgelstad
Partner publicatie
Partner publicatie
partner voor Videoportretten
Partner
Partner