Programma zondag 20 oktober 2024
15:00 uur
Wim Voogd; Orgel en Piano
Arthur Kerklaan; Trompet
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Suite in D major
Alan Hovhaness (1911-2000)
Prayer of Saint Gregory
Felix Mendelssohn (1809-1847)
Variationen in D dur
[orgel solo]
Jean Langlais (1907-1991)
Uit 9 Pièces: 2, 5, 6
Gaston Litaize (1909-1991)
Prélude liturgique
[orgel solo]
Henry Tomasi (1901-1971)
Semaine Sainte a Cuzco
Samuel Wesley (1766-1837)
Uit Twelve short pieces: 8, 9, 10
[orgel solo]
Henry Purcell (1659-1695)
Sonate nr. 1 in D
PAUZE
Otto Ketting (1935-2012)
Intrada
[trompet solo]
Rudolf Koumans (1929-2017)
Andante en Scherzo voor trompet en piano [opus 110]
Willem Andriessen (1887-1964)
Praeludium in cis klein
Praeludium in c klein
Leonard Bernstein (1918-1990)
A simple song
Piccola serenata
Rondo for Lifey
Potrj Iljitsj Tsjaikovsky (1840-1893)
Danse Napolitaine
Voor de pauze hoort u muziek voor trompet en orgel, na de pauze voor trompet en piano. In het gedeelte voor de pauze openen en sluiten wij met barokmuziek, daar tussenin werken van 20e-eeuwse Franse componisten, Langlais en Tomasi. Arthur zal tijdens het concert verschillende trompetten bespelen en zowel over de trompetten als de muziek het een en ander vertellen.
Na de pauze werken van Nederlandse componisten, het werk van Rudolf Koumans is speciaal geschreven voor Arthur, Koumans was docent Muziektheorie aan het Kon. Conservatorium, en wij hebben allebei les van hem gehad. We besluiten met wat lichtere en grappige stukken van Bernstein (Rondo geschreven voor de hond Lifey) en Tsjaikovsky.
Arthur Kerklaan begon op 10 jarige leeftijd met zijn studie trompet in de 'jong talentklas' aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In de vooropleiding kreeg hij les van Beatrijs Korevaar. Eerste en tweede fase studeerde hij af bij Huug Steketee, solotrompettist van het Residentie Orkest. Van 2002 tot 2005 werkte Arthur als solotrompettist bij het Trompetterkorps Bereden Wapens te Amersfoort. In 2007 was hij als 1ste trompettist te gast bij het Seoul Philharmonic Ochestra in Zuid Korea o.l.v. dirigent Myung Whun Chung. Hij werkte als remplacant bij alle grote orkest in Nederland zoals het Koninklijk Concertgebouw orkest, Radio Filharmonisch orkest en in Belgie bij Brussels Philharmonic. Verder speelde hij bij vele grote musicalproducties van Joop van den Ende, waaronder Belle en het Beest, Ciske de Rat, Mary Poppins en Billy Elliot. Vanaf seizoen 2010/2011 is hij in dienst als trompettist bij PHION Orkest van Gelderland & Overijssel te Enschede. Ook is hij als eerste trompettist verbonden aan Sinfonia Rotterdam waarmee hij over de hele wereld concerten geeft. Als veelzijdig trompettist is Arthur ook actief binnen verschillende ensembles en als kamermusicus. Als vaste trompettist is hij verbonden aan het ensemble voor hedendaagse muziek, Het Asko|schonberg Ensemble. Daarnaast is hij regelmatig te horen met o.a. organist Ton van Eck en pianist Wim Voogd. Als grote uitdaging is hij ook werkzaam bij Neo-Fanfare 9x13 waar hedendaagse muziek en theater dichtbij de mensen gebracht wordt op festivals door heel Nederland.
Wim Voogd, studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam. Hij werkt als docent piano aan het Koninklijk Conservatorium en als kerkmusicus aan de Driekoningengemeenschap en H. Antonius Abt kerk in Den Haag, waar hij verschillende koren leidt. Als pianist speelt hij veel kamermuziek: solo, met vocalisten, en met instrumentalisten: met fluitiste Froukje Wiebenga vormt hij een vast duo en met haar en altviolist Frank Goossens vormt hij het Koetshuistrio. Ook met trompettist Arthur Kerklaan en harpiste Carla Bos verzorgt hij concerten. Tevens begeleidt hij kamerkoren en is hij regelmatig te horen als organist, pianist en continuo-speler in het oratoriumrepertoire. Als dirigent leidde bijna vijf jaar lang het vocaal ensemble Quattro Stagioni. Hoogtepunten in zijn loopbaan waren: de CD opname van vele liederen van Anna Cramer, Nederlands componiste, samen met sopraan Nathalie Mees; tournees naar Zuid-Afrika (2003) en Duitsland (2016), solo-optredens in Zwitserland, optredens als organist in het Concertgebouw, als pianist bij Vrije Geluiden en tweemaal als organist in Podium Witteman.