Als enige overgebleven in Alkmaar.....
Het Witteorgel in de Grote Kerk in De Rijp
Zo vredig als het dorpscentrum van De Rijp met daarin de imposante Grote Kerk er nu bijligt, is wel eens anders geweest. Voor 1612 lag De Rijp met twee havens nog aan een groot onstuimig meer en in 1654 werd een groot deel, inclusief de kerk, door brand verwoest. Het meer is drooggelegd en de herbouw van de kerk is in 1661 voltooid, op het carillon na. Dit werd alsnog in 2019 gedaan.
De in Utrecht gevestigde Fritz Witte bouwt in 1854 een nieuw orgel voor deze kerk. Het is een degelijk instrument waarin de invloed van zijn leermeesters Bätz nog goed merkbaar is. Het is op het front na, gaaf bewaard, het enige in Alkmaar.
Christiaan Winter is de Musicus van de Tijd en de bedenker van het idee alsnog een nieuw carillon in de toren van de Grote Kerk te plaatsen. De Portugese organist António Pedrosa laat horen hoe klassiek dit negentiende-eeuwse orgel nog kan klinken.
Musicus van de Tijd
Het carillon is een bijzonder muziekinstrument en als bespeler daarvan moet je de eigenaardigheden ervan wel snappen. En accepteren want anders kom je met dit wijds klinkende geluid niet ver. Christiaan Winter is stadsbeiaardier van Alkmaar. De beoogde fusie van Alkmaar met Graft-De Rijp, in 2015 een feit, bracht hem op het idee van een nieuw carillon voor De Rijp. Hij is ook docent aan de Nederlandse Beiaardschool en probeert als voorzitter van het Beiaardcentrum Nederland de aandacht voor dit klinkend erfgoed levend te houden. Christiaan is daarnaast ook kerkmusicus en werkt aan een proefschrift over het werk van de componist Willem Vogel. |
Virtuoos Portugees spel
|