Zes geluiden zijn bijzonder genoeg.....
Het orgel in het Zwarte Kerkje
Vlak nadat de Schermer is droog gemaald, vestigen zich de eerste waaghalzen in het zuidelijke gedeelte, in Zuidschermer. En ze bouwen in 1662 hun eigen kerk in de vorm van een houten stolpboerderij; met zwart geteerde wanden. Deze worden in het begin van de negentiende eeuw door stenen vervangen. In de tussentijd is er ook een schooltje aangebouwd, maar nog altijd geen orgel.
Het orgel van Pieter Assendelft dat in 1909 in dit kerkje terechtkomt, heeft dan al een lange staat van dienst. Gebouwd in 1760, heeft het in Enkhuizen in twee oudkatholieke staties gestaan. De Leeuwarder orgelmaker Luitjen van Dam heeft het decennialang druk gehad met dit instrument, eerst het onderhoud vanaf 1841, het overplaatsen en wijzigen in 1870. Daarna in 1906 gedemonteerd en opgeslagen en uiteindelijk geplaatst in Zuidschermer. Toch is het bewaard gebleven.
Voor Gerrie Meijers bieden zes registers voldoende klankmogelijkheden om voor een variatiewerk van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) te kiezen. De schijnbare eenvoud van Air Varié sluit goed aan bij de schier onbegrensde mogelijkheden van dit muzikale kleinood.
Muziek van Mozart in de SchermerWolfgang Amadeus Mozart is vooral bekend door zijn opera’s, symfonieën en pianoconcerten en -sonates. Maar hij heeft ook een enkel werk voor orgel gecomponeerd. Maar de Air varié kan op piano en orgel worden gespeeld. De variaties op het melodietje zijn bedrieglijk in hun eenvoud, maar tegelijkertijd zeer afwisselend. Wanneer elke variatie ook nog eens met een ander geluid wordt gespeeld, blijft het oor geboeid tot het eind. Gerrie Meijers en Mozart in Zwarte Kerkje, het is een gevarieerd en zeldzaam mooi geheel. Gerrie Meijers is een internationaal gewaardeerd en zeer veelzijdig musicus. Zowel met orgel als piano treedt ze op in tal van producties en concerten. Gerrie is organist van de Remonstrantse Kerk in Haarlem. |